BRITAX LANSERER NY TEKNOLOGI SOM GIR BEDRE BESKYTTELSE TIL BARN I BELTESTOL

SecureGuard reduserer kollisjonskraften over magen med opp til 35 prosent

 

Oslo, 14. desember 2015– Forskning viser at når et barn som er festet med en trepunktssele i bilbeltestolen [i] vrir på seg, sovner, eller strekker seg etter en leke, reduseres sikkerheten. Britax lanserer nå SecureGuard, en ny del på beltestolen som reduserer kollisjonskraften over magen med opp til 35 prosent ved en eventuell kollisjon.

Barn sitter sjelden oppreist under hele bilreisen. En rapport [ii] viser at barn som sitter i beltestol inntar en krum holdning i omtrent 20 minutter av en 60 minutters kjøretur. Beltet glir lett opp og legger seg over den følsomme mageregionen, istedenfor over det sterkere bekkenbenet, når de sover eller beveger seg.

Hvis det skjer en bilulykke mens beltet er feil plassert over magen, øker risikoen for alvorlige skader i mageregionen betydelig. Fakta viser at hele 30 prosent av skader som påløper ved en frontkollisjon, er bukskader blant barn som sitter i beltestol [iii]. Det gjør magen til den mest utsatte kroppsdelen.

SecureGuard – det nye firepunktsbeltet

For å forbedre sikkerheten har Britax utviklet SecureGuard, en stabil beltestyring som enkelt festes på bilens belte. SecureGuard gjør beltet til et firepunktsbelte, som sikrer at beltet forblir i en korrekt posisjon over bekkenbenet, selv når barnet beveger på seg under kjøreturen.

Lanseringen kommer i god tid før EU-lovgivningen R129 [iv], som er forventet å tre i kraft i løpet av de neste to til fire årene. Lovgivningen er forventet å fokusere på de mest sårbare områder som mage, bryst og hode under en frontkollisjon, hvilket er den vanligste typen av kollisjoner [v].

Kollisjonstester [vi] viser at SecureGuard reduserer kollisjonskraften over mageregionen med opp til 35 prosent ved en frontalkollisjon, sammenlignet med en beltestol uten SecureGuard.

– Å kjøre bil er ofte eventyrlig for barn, og de beveger på seg neste hele tiden. SecureGuard er en ny teknologi som gjør bilturen tryggere for barna, gir dem frihet til å røre på seg, samtidig som den sørger for at beltet ligger i sikrest mulig posisjon. Vi er glade og stolte over å lansere SecureGuard til alle norske og europeiske foreldre, sier Paul Gustavsson, administrerende direktør hos Britax Childcare.

SecureGuard ble lansert over hele Europa i september. I Norge finnes SecureGuard på to av Britax mest populære beltestolmodeller, KIDFIX II XP SICT og ADVANSAFIX II SICT.

 

Bilbeltestoler med maksimal sikkerhet

Begge beltestolene kommer med SecureGuard, som sørger for at bilbeltet sitter optimalt over hoften under hele bilturen. Bilbeltestolen KIDFIX II XP SICT, for barn mellom 15–36 kg, er også utstyrt med puten XP-PAD på skulderbeltet, som absorberer bevegelsesenergien fra barnets nakke med opp til 30 prosent sammenlignet med bilens vanlige belte, ved en frontkollisjon. ADVANSAFIX II SICT, for barn mellom 9-36 kg, er utstyrt med en fempunktssele som håndterer en vekt opp til 25 kg (normalt 18 kg). ADVANSAFIX II SICT og KIDFIX II XP SICT har dessuten en justerbar sidekollisjonsbeskyttelse, SICT (Side Impact Cushion Technology), som benyttes mot siden nærmest bildøren, for maksimal beskyttelse.

Veil. pris KIDFIX II XP SICT: fra kr. 2895
Veil. pris ADVANSAFIX II SICT: kr. 4450

 

Britax endrer navn på bilbarnestolkolleksjonen til Britax Römer

Varemerkene Britax og Römer har tilhørt samme selskap siden 1978, men har blitt markedsført som to separate varemerker. I dag heter selskapets bilbarnestoler allerede Britax Römer i land som Tyskland og Frankrike. Fra og med 1. januar 2016 vil bilbarnestolene markedsføres som Britax Römer også på det nordiske markedet.

 

Referanser

[i] Beltestoler anbefales for barn mellom 4-12 år.
[ii] Older Children’s Sitting Postures, Behaviour and Comfort Experience during Ride – A Comparison between an Integrated Booster Cushion and a HighBack Booster, IRCOBI-konferansen 2013.
[iii] Data om frontkollisjonsskader fra CASPER, basert på 132 barn i beltestol (beltestol med eller uten rygg).
[iv] http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2014/wp29grsp/GRSP-56-27e.pdf  
[v] Data fra Gidas Germany 1999-2009 viste at 37 % av bilulykker er frontkollisjoner, 24% seriekollisjon, 20% sidekollisjon og 19% er kollisjon bakfra.
[vi] Britax interne tester med en Q6-kollisjonsdukke, som representerer en gjennomsnittlig 6 åring.